19.09.2021
Automobily na plně elektrický či plug-in hybridní pohon mají za sebou rekordní rok. Zatímco globální trh s konvenčními vozy kvůli epidemii Covid-19 loni propadl a jen pomalu ožívá, elektromobily rapidně rostou. Světu vládne Čína s Evropou, Spojené státy drží krok jen stěží, ukazuje to analýza Wonderinterest Trading.
Uplynulý rok byl pro výrobce automobilů do značné míry rozporuplný. Prodeje vozidel s konvenčním spalovacím motorem totiž v důsledku koronavirové pandemie v celosvětovém měřítku klesly o 16 procent, přestože druhá polovina loňského roku přinesla oživení po masivních propadech zejména ve druhém čtvrtletí.
Naproti tomu počet vozidel s elektrickým pohonem loni poprvé přesáhl hranici deseti milionů a meziročně vzrostl o 43 procent. Auta s elektromotorem se nyní podílejí na globálním počtu vozidel jedním procentem. Z toho asi dvě třetiny připadají čistě na elektromobily, zbývající třetinu představují plug-in hybridy. Vyplývá to z údajů Mezinárodní agentury pro energii (IEA).
Největší flotilu vozidel s elektromotorem můžeme potkat v Číně, kde jich silnice brázdí kolem 4,5 milionu. V Evropě je to asi 3,2 milionu, ve Spojených státech pak přibližně 1,7 milionu. V nových registracích se však loni dostala do čela právě Evropa. Na starém kontinentu bylo v roce 2020 registrováno 1,4 milionu nových elektrických aut, což je více než dvojnásobek oproti roku 2019. Podíl elektrických vozidel na nových registracích se dostal na rovných deset procent, přičemž o rok dříve to bylo jen 3,2 procenta.
V Číně bylo v loňském roce registrováno téměř 1,2 milionu elektrických aut, ve Spojených státech jen necelých 300 tisíc. Zatímco čínské registrace se zvýšily přibližně o 13 procent, v USA došlo k asi devítiprocentnímu poklesu. Počet nových registrací elektrických aut v USA přitom klesá nepřetržitě od roku 2018, kdy naopak došlo k meziročnímu růstu o více než 80 procent.
Evropským tahounem elektromobility je Německo, kde registrace elektromobilů loni dosáhly skoro 400 tisíc (mírné většiny dosáhly plug-in hybridy), a jejich podíl na celkovém počtu registrovaných vozidel stoupl na 13,5 z necelých tří procent v roce 2019. V podílu elektrických vozidel na celkových registracích nicméně vládne Norsko, kde pouze jedno ze čtyř aut má konvenční pohon.
Čínský trh elektromobilů je nejen momentálně největší na světě, ale pravděpodobně i ten nejperspektivnější. Čínská vláda si totiž zjevně uvědomila, že elektromobilita není pouze ekologickým tématem, ale že jde také o výborný byznys, který může prospět celému hospodářství nejlidnatější země světa.
Původně se totiž předpokládalo, že vláda přestane s pobídkami pro pořizování elektromobilů ke konci loňského roku. I díky pandemii ale svůj přístup změnila a podpory budou odbourávány postupně. K jejich úplnému útlumu by mělo dojít do konce příštího roku.
A co Spojené státy? Statistiky ukazují, že jim pomalu ujíždí vlak. Americký prezident Joe Biden si toho je vědom, a tak letos na jaře představil plán na „elektrifikaci“ vozového parku USA. V rámci infrastrukturního balíčku za 2,3 bilionu dolarů počítá se 174 miliardami na podporu elektromobility. 100 miliard dolarů má jít na přímé podpory prodeje elektromobilů v podobě slev kupujícím, za 15 miliard dolarů má v USA vzniknout půl milionu dobíjecích stanic, dalších 20 miliard bude směřováno do nákupů elektrických školních autobusů, 25 miliardami chce Bidenova administrativa podpořit nákup vozidel s nulovými emisemi a dalších 14 miliard má jít na různé daňové pobídky na podporu elektromobility.
Je zjevné, že elektromobilita je nevyhnutelným trendem v osobní, ale i nákladní dopravě, neboť největší ekonomické velmoci (Čína, Evropa, USA) na ni sázejí. A naznačují to také závazky nejrůznějších výrobců automobilů, kteří deklarují postupné ukončování produkce vozidel se spalovacími motory.
Nákup a prodej finančních instrumentů může mít za následek částečnou nebo úplnou ztrátu investice. Měli byste pečlivě zvážit, zda jakékoliv investiční poradenství vyhovuje vašim potřebám, výšce vašich finančních zdrojů a osobním okolnostem.
25.03.2024
27.02.2024
Varování před rizikem: CFD jsou složité nástroje a přicházejí s vysokým rizikem rychlé ztráty peněz v důsledku pákového efektu. 83.20% drobných investorů ztrácí peníze při obchodování s CFD. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak CFD fungují, a zda si můžete dovolit podstoupit vysoké riziko ztráty svých peněz.