19.09.2021
Automobily na plně elektrický či plug-in hybridní pohon mají za sebou rekordní rok. Zatímco globální trh s konvenčními vozy kvůli epidemii Covid-19 loni propadl a jen pomalu ožívá, elektromobily rapidně rostou. Světu vládne Čína s Evropou, Spojené státy drží krok jen stěží, ukazuje to analýza Wonderinterest Trading.
Uplynulý rok byl pro výrobce automobilů do značné míry rozporuplný. Prodeje vozidel s konvenčním spalovacím motorem totiž v důsledku koronavirové pandemie v celosvětovém měřítku klesly o 16 procent, přestože druhá polovina loňského roku přinesla oživení po masivních propadech zejména ve druhém čtvrtletí.
Naproti tomu počet vozidel s elektrickým pohonem loni poprvé přesáhl hranici deseti milionů a meziročně vzrostl o 43 procent. Auta s elektromotorem se nyní podílejí na globálním počtu vozidel jedním procentem. Z toho asi dvě třetiny připadají čistě na elektromobily, zbývající třetinu představují plug-in hybridy. Vyplývá to z údajů Mezinárodní agentury pro energii (IEA).
Největší flotilu vozidel s elektromotorem můžeme potkat v Číně, kde jich silnice brázdí kolem 4,5 milionu. V Evropě je to asi 3,2 milionu, ve Spojených státech pak přibližně 1,7 milionu. V nových registracích se však loni dostala do čela právě Evropa. Na starém kontinentu bylo v roce 2020 registrováno 1,4 milionu nových elektrických aut, což je více než dvojnásobek oproti roku 2019. Podíl elektrických vozidel na nových registracích se dostal na rovných deset procent, přičemž o rok dříve to bylo jen 3,2 procenta.
V Číně bylo v loňském roce registrováno téměř 1,2 milionu elektrických aut, ve Spojených státech jen necelých 300 tisíc. Zatímco čínské registrace se zvýšily přibližně o 13 procent, v USA došlo k asi devítiprocentnímu poklesu. Počet nových registrací elektrických aut v USA přitom klesá nepřetržitě od roku 2018, kdy naopak došlo k meziročnímu růstu o více než 80 procent.
Evropským tahounem elektromobility je Německo, kde registrace elektromobilů loni dosáhly skoro 400 tisíc (mírné většiny dosáhly plug-in hybridy), a jejich podíl na celkovém počtu registrovaných vozidel stoupl na 13,5 z necelých tří procent v roce 2019. V podílu elektrických vozidel na celkových registracích nicméně vládne Norsko, kde pouze jedno ze čtyř aut má konvenční pohon.
Čínský trh elektromobilů je nejen momentálně největší na světě, ale pravděpodobně i ten nejperspektivnější. Čínská vláda si totiž zjevně uvědomila, že elektromobilita není pouze ekologickým tématem, ale že jde také o výborný byznys, který může prospět celému hospodářství nejlidnatější země světa.
Původně se totiž předpokládalo, že vláda přestane s pobídkami pro pořizování elektromobilů ke konci loňského roku. I díky pandemii ale svůj přístup změnila a podpory budou odbourávány postupně. K jejich úplnému útlumu by mělo dojít do konce příštího roku.
A co Spojené státy? Statistiky ukazují, že jim pomalu ujíždí vlak. Americký prezident Joe Biden si toho je vědom, a tak letos na jaře představil plán na „elektrifikaci“ vozového parku USA. V rámci infrastrukturního balíčku za 2,3 bilionu dolarů počítá se 174 miliardami na podporu elektromobility. 100 miliard dolarů má jít na přímé podpory prodeje elektromobilů v podobě slev kupujícím, za 15 miliard dolarů má v USA vzniknout půl milionu dobíjecích stanic, dalších 20 miliard bude směřováno do nákupů elektrických školních autobusů, 25 miliardami chce Bidenova administrativa podpořit nákup vozidel s nulovými emisemi a dalších 14 miliard má jít na různé daňové pobídky na podporu elektromobility.
Je zjevné, že elektromobilita je nevyhnutelným trendem v osobní, ale i nákladní dopravě, neboť největší ekonomické velmoci (Čína, Evropa, USA) na ni sázejí. A naznačují to také závazky nejrůznějších výrobců automobilů, kteří deklarují postupné ukončování produkce vozidel se spalovacími motory.
Nákup a prodej finančních instrumentů může mít za následek částečnou nebo úplnou ztrátu investice. Měli byste pečlivě zvážit, zda jakékoliv investiční poradenství vyhovuje vašim potřebám, výšce vašich finančních zdrojů a osobním okolnostem.
10.05.2022
13.04.2022
Wonderinterest Trading s.r.o. podléhá při výkonu své činnosti dohledu České národní banky ( www.cnb.cz) se sídlem Na Příkopě 28, Praha 115 03. Registrace zde.
Společnost je zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Brně, oddíl C, vložka 115679. Obchodní rejstřík zde.
Wonderinterest Trading s.r.o. není oprávněn přijímat nebo předávat pokyny klientů, týkající se investičních nástrojů. Pokyny k investičním nástrojům může zákazník zadávat pouze prostřednictvím obchodní platformy, jenž provozuje obchodník s cennými papíry, společnost Wonderinterest Trading Ltd.
Wonderinterest Trading s.r.o. není oprávněn přijímat peněžní prostředky ani investiční nástroje zákazníků.
Wonderinterest Trading s.r.o. neuzavírá žádné obchody s kótovanými akciemi mimo regulovaný trh, který má sídlo v členském státě Evropské unie nebo mnohostranný obchodní systém, který má sídlo v členském státě Evropské unie, a to ve smyslu ustanovení § 16c, zákona 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu.
Právní sdělení: Wonderinterest Trading s.r.o. je registrovaným vázaným zástupce obchodníka s cennými papíry, společnosti Wonderinterest Trading Ltd., který podléhá dohledu Kyperské komise pro cenné papíry (CySec), a je registrovaná pod číslem licence 307/16.
Na základě zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele má zákazník (pokud je spotřebitel) právo na mimosoudní řešení případných sporů vzniklých mezi zákazníkem a společností, jenž jsou spotřebitelským sporem ve smyslu uvedeného zákona. Subjekt příslušný k mimosoudnímu řešení sporů mezi zákazníkem a společností je Finanční arbitr a to ve smyslu zákona č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi. Další informace o Finančním arbitrovi a mimosoudním řešení sporů naleznete na adrese Finančního arbitra, Legerova 1581/69, Praha, telefon +420 257 042 070, web
www.finarbitr.cz, email arbirt@finarbitr.cz.
Nákup a prodej finančních instrumentů může mít za následek částečnou nebo úplnou ztrátu investice. Měli byste pečlivě zvážit, zda jakékoliv investiční poradenství vyhovuje vašim potřebám, výšce vašich finančních zdrojů a osobním okolnostem.
Varování před rizikem: CFD jsou složité nástroje a je s nimi spojeno vysoké riziko ztráty peněz v důsledku pákového efektu. Naprostá většina účtů drobných investorů při obchodování s CFD peníze ztrácí. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak CFD fungují, a zda si můžete dovolit podstoupit vysoké riziko ztráty peněz.