post_image

Jakou roli bude hrát naše zaostávání v elektromobilitě ve vývoji produkce automobilů

29.11.2021

Česká ekonomika je výrazně závislá na průmyslové výrobě, z níž významná část připadá na produkci automobilů. Automotive je však v důsledku přetrvávajícího globálního nedostatku důležitých komponentů brzdou tuzemského průmyslu, což se zřejmě nezmění ani do konce roku. Podle srovnání penetrace elektromobilů od Wonderinterest Trading v rámci EU však může domácí produkce stále více doplácet na ztrátu v této oblasti.

Za první tři čtvrtletí letošního roku se v České republice vyrobilo 831 653 osobních automobilů. To je pouze o 2,9 procenta více než před rokem, kdy české hospodářství sužovaly následky koronavirové krize, respektive vládních protiepidemických opatření. V automobilkách docházelo k několikatýdenní odstávce výroby, a jen málokoho by napadlo, že se situace v letošním roce může (byť z jiných příčin) zopakovat.

Podle Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP lze očekávat, že v letošním roce bude celkový pokles produkce osobních vozů v Česku dosahovat přes 250 tisíc kusů a český autoprůmysl přijde asi o 200 miliard korun v podobě nerealizovaných tržeb. V září letošního roku došlo k meziročnímu propadu produkce motorových vozidel o třetinu, uvedl Český statistický úřad. Kvůli tomu o čtyři procenta poklesla také celková průmyslová produkce v zemi. V září se také prohloubil meziměsíční pokles průmyslu a na rozdíl od srpna rovněž klesla hodnota nových zakázek.

Hlavní příčinou je globální nedostatek polovodičů, kvůli kterému chybí čipy, jež jsou dnes nepostradatelnou součástí každého automobilu. Dopady pak budou dokonce horší než samotná protiepidemická opatření z loňského roku.

Z celkového počtu vyrobených osobních vozů bylo skoro 11 procent elektrických. Z toho více než polovina připadala na bateriové elektromobily, zbytek na plug-in hybridy.

Jenže v tom právě může být zakopaný pes s ohledem na budoucí vývoj tuzemského automobilového průmyslu. Z krátkodobého pohledu se sice může vrátit na růstovou trajektorii po odeznění čipové krize, z dlouhodobého hlediska však bude zaostávat, pokud se nenaladí na elektromobilitu jako jiné země v Evropě.

Zatímco v České republice se elektricky poháněná vozidla (čistě na baterii, plug-in hybridy a full hybridy) na celkových prodejích loni podílela jen z 2,5 procenta (podle dat Evropské asociace výrobců automobilů), průměr Evropské unie činil 22,4 procenta. Největší podíl těchto vozidel pak zaznamenalo Švédsko (32,2 procenta), Finsko (18,5) a Dánsko (16,4). Česko se řadí k zemím jako Řecko, Lotyško nebo Polsko. Rozdíl je však v tom, že ani jedna z těchto zemí se neřadí mezi automobilové velmoci, pro Česko je však automobilový průmysl jedním z páteřních odvětví celé ekonomiky.

46792ed9-918b-402e-b3c2-b5e3ee616857.png

 

Zdroj: Auto SAP  

 

 

Roman Vykouřil, Hlavní analytik společnosti 

Wonderinterest trading s.r.o

Podobné články

post_image

Česko je zpět na inflačním cíli, koruna je však nejslabší za poslední dva roky

25.03.2024

Zdá se, že Česká republika má nepříjemnou inflační epizodu za sebou. V únoru se tuzemská inflace dokonce vrátila na hodnotu, kterou cíluje Česká národní banka. Na poměrně pozitivní zprávy ale adekvátně...
post_image

Proč se akciím ČEZ letos nedaří

27.02.2024

Nejde jen o zlevňování elektřiny, negativním faktorem zůstává strategická nepředvídatelnost většinového majitele, tedy Vlády ČR.

Wonderinterest Trading

Varování před rizikem: CFD jsou složité nástroje a přicházejí s vysokým rizikem rychlé ztráty peněz v důsledku pákového efektu. 81.75% drobných investorů ztrácí peníze při obchodování s CFD. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak CFD fungují, a zda si můžete dovolit podstoupit vysoké riziko ztráty svých peněz.