post_image

Jakou roli bude hrát naše zaostávání v elektromobilitě ve vývoji produkce automobilů

29.11.2021

Česká ekonomika je výrazně závislá na průmyslové výrobě, z níž významná část připadá na produkci automobilů. Automotive je však v důsledku přetrvávajícího globálního nedostatku důležitých komponentů brzdou tuzemského průmyslu, což se zřejmě nezmění ani do konce roku. Podle srovnání penetrace elektromobilů od Wonderinterest Trading v rámci EU však může domácí produkce stále více doplácet na ztrátu v této oblasti.

Za první tři čtvrtletí letošního roku se v České republice vyrobilo 831 653 osobních automobilů. To je pouze o 2,9 procenta více než před rokem, kdy české hospodářství sužovaly následky koronavirové krize, respektive vládních protiepidemických opatření. V automobilkách docházelo k několikatýdenní odstávce výroby, a jen málokoho by napadlo, že se situace v letošním roce může (byť z jiných příčin) zopakovat.

Podle Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP lze očekávat, že v letošním roce bude celkový pokles produkce osobních vozů v Česku dosahovat přes 250 tisíc kusů a český autoprůmysl přijde asi o 200 miliard korun v podobě nerealizovaných tržeb. V září letošního roku došlo k meziročnímu propadu produkce motorových vozidel o třetinu, uvedl Český statistický úřad. Kvůli tomu o čtyři procenta poklesla také celková průmyslová produkce v zemi. V září se také prohloubil meziměsíční pokles průmyslu a na rozdíl od srpna rovněž klesla hodnota nových zakázek.

Hlavní příčinou je globální nedostatek polovodičů, kvůli kterému chybí čipy, jež jsou dnes nepostradatelnou součástí každého automobilu. Dopady pak budou dokonce horší než samotná protiepidemická opatření z loňského roku.

Z celkového počtu vyrobených osobních vozů bylo skoro 11 procent elektrických. Z toho více než polovina připadala na bateriové elektromobily, zbytek na plug-in hybridy.

Jenže v tom právě může být zakopaný pes s ohledem na budoucí vývoj tuzemského automobilového průmyslu. Z krátkodobého pohledu se sice může vrátit na růstovou trajektorii po odeznění čipové krize, z dlouhodobého hlediska však bude zaostávat, pokud se nenaladí na elektromobilitu jako jiné země v Evropě.

Zatímco v České republice se elektricky poháněná vozidla (čistě na baterii, plug-in hybridy a full hybridy) na celkových prodejích loni podílela jen z 2,5 procenta (podle dat Evropské asociace výrobců automobilů), průměr Evropské unie činil 22,4 procenta. Největší podíl těchto vozidel pak zaznamenalo Švédsko (32,2 procenta), Finsko (18,5) a Dánsko (16,4). Česko se řadí k zemím jako Řecko, Lotyško nebo Polsko. Rozdíl je však v tom, že ani jedna z těchto zemí se neřadí mezi automobilové velmoci, pro Česko je však automobilový průmysl jedním z páteřních odvětví celé ekonomiky.

46792ed9-918b-402e-b3c2-b5e3ee616857.png

 

Zdroj: Auto SAP  

 

 

Roman Vykouřil, Hlavní analytik společnosti 

Wonderinterest trading s.r.o

Podobné články

post_image

Green Deal si bez zachování sociálního smíru srdce širokých mas nezíská

10.05.2022

Ceny energií v České republice stouply v březnu meziročně o desítky procent, pohonné hmoty dokonce o polovinu. Peněženky tuzemských domácností se také ocitly pod tlakem růstu cen nájemného. Přitom stojíme teprve na začátku zdražování...
post_image

Česko v infrastruktuře pro elektromobilitu zaostává za Evropskou unií. Staví ale více rychlonabíječek

13.04.2022

V České republice má do roku 2025 vzniknout 3000 nových dobíjecích stanic pro elektromobily. Tím by se jejich počet zvýšil čtyřnásobně oproti konci roku 2020. Pokud navíc budou převažovat rychlonabíječky, může...

Wonderinterest Trading s.r.o. podléhá při výkonu své činnosti dohledu České národní banky ( www.cnb.cz) se sídlem Na Příkopě 28, Praha 115 03. Registrace zde.

Společnost je zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Brně, oddíl C, vložka 115679. Obchodní rejstřík zde.

Wonderinterest Trading s.r.o. není oprávněn přijímat nebo předávat pokyny klientů, týkající se investičních nástrojů. Pokyny k investičním nástrojům může zákazník zadávat pouze prostřednictvím obchodní platformy, jenž provozuje obchodník s cennými papíry, společnost Wonderinterest Trading Ltd.

Wonderinterest Trading s.r.o. není oprávněn přijímat peněžní prostředky ani investiční nástroje zákazníků.

Wonderinterest Trading s.r.o. neuzavírá žádné obchody s kótovanými akciemi mimo regulovaný trh, který má sídlo v členském státě Evropské unie nebo mnohostranný obchodní systém, který má sídlo v členském státě Evropské unie, a to ve smyslu ustanovení § 16c, zákona 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu.

Právní sdělení: Wonderinterest Trading s.r.o. je registrovaným vázaným zástupce obchodníka s cennými papíry, společnosti Wonderinterest Trading Ltd., který podléhá dohledu Kyperské komise pro cenné papíry (CySec), a je registrovaná pod číslem licence 307/16.

Na základě zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele má zákazník (pokud je spotřebitel) právo na mimosoudní řešení případných sporů vzniklých mezi zákazníkem a společností, jenž jsou spotřebitelským sporem ve smyslu uvedeného zákona. Subjekt příslušný k mimosoudnímu řešení sporů mezi zákazníkem a společností je Finanční arbitr a to ve smyslu zákona č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi. Další informace o Finančním arbitrovi a mimosoudním řešení sporů naleznete na adrese Finančního arbitra, Legerova 1581/69, Praha, telefon +420 257 042 070, web www.finarbitr.cz, email arbirt@finarbitr.cz.

Nákup a prodej finančních instrumentů může mít za následek částečnou nebo úplnou ztrátu investice. Měli byste pečlivě zvážit, zda jakékoliv investiční poradenství vyhovuje vašim potřebám, výšce vašich finančních zdrojů a osobním okolnostem.

Wonderinterest Trading

Varování před rizikem: CFD jsou složité nástroje a je s nimi spojeno vysoké riziko ztráty peněz v důsledku pákového efektu. Naprostá většina účtů drobných investorů při obchodování s CFD peníze ztrácí. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak CFD fungují, a zda si můžete dovolit podstoupit vysoké riziko ztráty peněz.